Tilleggsinformasjon
Scenariomal |
---|
Læringsmål
Scenario
Olga på 88 år har nylig ankommet din avdeling for et korttidsopphold for observasjon. Hun kommer fra enebolig og har vært selvhjulpen, men har den siste tida blitt preget av sin demens. Hun har også i økende grad blitt ustø og har nå høy fallfare. Hun har fått rullator, som hun ikke er vant til å bruke fra før. (En ettermiddag går fallalarmen fra rommet hennes.) Det er snart middagstid og dere er på vei inn til Olga for å hjelpe henne inn til spisestuen
(Downloads - 26)
Scenariomal |
---|
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Læringsmål
Scenario
Lisa er en 52 år gammel dame som bor i en bolig for utviklingshemmede. Hun har en psykisk utviklingshemning, personlighetsforstyrrelse og CP. Hennes personlighetsforstyrrelse gjør at hun tester personalet i mange sammenhenger. Erfaringsmessig så fungerer Lisa mye bedre mentalt hvis hun har klare rammer rundt seg. Hun klager ofte på smerter, og det er da vanskelig for personalet å skille mellom tilfeller av reelle smerter og tilfeller hvor hun uttrykker smerter som ikke nødvendigvis er reelt, men som er et uttrykk for noe annet, for eksempel oppmerksomhetsbehov. Hun jobber på et avlastningshjem fra kl. 9.45 til kl. 13 hver dag utenom torsdag. Det er mandag og du har sett på lista at du har denne brukeren fra kl. 8.30. Du skal inn og vekke henne. Du fikk beskjed i overlappen at bruker var ute med verge på konsert i går, og var ikke hjemme før kl. 21. Hun hadde sagt til nattevakt at hun ikke skulle på jobb i morgen.
(Downloads - 8)
Læringsmål
Scenario
Anne/Arne Hansen (85 år) ble utskrevet fra sykehuset på formiddagen, etter å ha blitt operert for blærekreft. Postoperativt hadde hun/han noe forhøyet temperatur, men ellers var det postoperative forløpet ukomplisert. Reiser hjem til egent hjem.
I utskrivelse notat fra sykehuset blir det oppgitt følgende målinger:
RF: 20
SpO2: 95% uten O2
BT: 110/80
P: 90 regelmessig
Klar og orientert
Temp: 37, 3 ºC
Det er startet på en PF-3 (hjemkomst- oppfølgning av sykepleier innen 3 dager) hvor det er journalført at bruker er noe engstelig og urolig etter å ha kommet hjem. Det avtalt besøk x2 pr dag i starten for å se at bruker får stelt seg og får i seg mat. Ønsker å styre medisinene selv foreløpig.
Dere er nå på kveldsvakt og på vei inn til bruker på planlagt besøk.
(Downloads - 29)
Læringsmål
Scenario
Ingunn (37) har psykisk utviklingshemming og bor hos dere i dette kommunale fellesskapet. Hun har sin egne leilighet, men har også tilgang til fellesrom som stue og kjøkken.
Du har møtt Ingunn flere ganger og vet at hun ikke alltid har like god selvinnsikt og ikke alltid ser behovet for hjelp. Du vet hun har hatt en streng oppvekst med en svært dominerende far. Avdelingen opplever at hun ikke har så lett for å stole på andre mennesker og at det derfor er vanskelig for personale å bygge en god relasjon med henne. Ingunn har lett for å føle seg krenket og blir eksplosivt sint om hun føler seg overkjørt av andre. Personalet merker dette spesielt i forbindelse med om man gir henne råd om hva hun skal gjøre, hvordan hun skal oppføre seg, eller om man setter grenser for henne. Hun har ved tidligere anledninger slått personale. Av familie har Ingunn kun sin far. Han besøker henne en gang i uken.
Ingunn er nå i sin leilighet. Hun fremstår irritert, utrygg og stresset, og scenario starter med at du kommer inn til henne.
(Downloads - 18)
Læringsmål
Scenario
Aud Hansen (77 år) er på dagsenter hvor hun pleier å være 1 gang i uken. Hun bor hjemme uten annen hjelp enn vaskehjelp hver 2. uke. Hun er noe preget av sin hjertesvikt med at hun blir fort sliten og har blitt noe verre de siste månedene. Fra tidligere: Angina meg hjertesvikt, hyperkolesterolemi og urinsyregikt.
Du/dere er også til stede. Dere hører plutselig et brak og ser Aud falle om.
(Downloads - 5)
Omtaler
Det er ingen omtaler ennå.