Tilleggsinformasjon
Scenariomal |
---|
Læringsmål
Scenario
Aud Hansen (77 år) er på dagsenter hvor hun pleier å være 1 gang i uken. Hun bor hjemme uten annen hjelp enn vaskehjelp hver 2. uke. Hun er noe preget av sin hjertesvikt med at hun blir fort sliten og har blitt noe verre de siste månedene. Fra tidligere: Angina meg hjertesvikt, hyperkolesterolemi og urinsyregikt.
Du/dere er også til stede. Dere hører plutselig et brak og ser Aud falle om.
(Downloads - 6)
Scenariomal |
---|
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Læringsmål
Scenario
Ragna er 86 år og bor på omsorgssenter, der har hun bodd i ca. et år etter at hun ble enke. Hun har en alvorlig grad av demens, Alzheimer type. Ragna har svært dårlig korttidshukommelse, vansker med å orientere seg for tid og sted og har betydelige ordletingsvansker. Ved enkelte anledninger viser hun også en aggressiv atferd, både verbal og fysisk.
Den siste måneden har allmenntilstanden blitt redusert. Hun er dårligere til bens og mer passiv. De siste ukene har hun brukt rullestol for forflytning rundt på omsorgssenteret og har ofte behov for støtte av 2 personer for forflytning fra eksempelvis stol til rullestol.
Ragna har en kjent Diabetes type 1 og bruker insulin morgen og kveld.
Det er snart tid for frokost og dere er på vei inn til Ragna for å hjelpe henne ut til frokostbordet.
(Downloads - 33)
Læringsmål
Scenario
Hans er 86 år gammel og bor i enebolig. Han er tidligere lærer. Han har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans har hatt hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun hadde behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har han fallert kognitivt og i allmenntilstand. Hans klarer ikke lenger å ivareta sin personlige hygiene, han klarer ikke å kle seg eller å finne ut hvilket plagg som skal være hvor. Han ønsker ikke hjelp til å ivareta sin personlige hygiene. Hans er på din liste og du skal hjelpe han i morgenstell, gi medisiner og tilby frokost.
(Downloads - 13)
Læringsmål
Scenario
Trude er en dame i begynnelsen av 40 årene som bor i en bolig for utviklingshemmede. Hun har et dagtilbud mandager og fredager, og er ellers hjemme. Hun har godt verbalt språk og er lett å kommunisere med. Hun er svært overvektig og står i fare for å utvikle livsstilsykdommer. Trude er stort sett blid og fornøyd, og liker veldig godt en-til-en kontakt med personalet. Hun har mange interesser innen idrett, spesielt fotball og håndball, men også andre ting. Hun er ikke alltid så glad i å snakke om ting det kan virke som hun synes er vanskelig og skifter fort tema eller «jatter» med for at den hun snakker med skal bli fornøyd, eller slutte å mase. Hun har begynt å handle med personalet hver tirsdag. Det hender hun handler mat på nett dagen i forveien, noe det foreligger avtale på at hun ikke skal gjøre. Trude er ikke så god til å beregne mengde mat og kan handle altfor lite eller altfor mye mat. Hun har også en tendens til å handle mye av en og samme ting, og det virker som det er vanskelig for Trude å finne ting hun liker å spise. Personalet har derfor begynt å hjelpe Trude med å lage handleliste. Budsjettet hennes er på ca 1500 kr i uken.
Du kommer på jobb på tirsdagsmorgen og det er planlagt at du skal bli med Trude i butikken for ukeshandel.
(Downloads - 4)
Læringsmål
Scenario
Du jobber i bolig for utviklingshemmede hvor dere har en bruker som heter Lise. Lise er 30 år og har en mild utviklingshemming. Hun jobber 3 dager i uken. Lise har en ernæringsplan som sier at hun kun skal spise snacks på lørdager. Hun ukehandler, hvor dere lager handleliste og avtaler i forkant av handleturen hva som skal kjøpes inn og ikke. Det er behov for tydelig avtale på kjøp av lørdagsgodt og dette er derfor lagt til en egen handletur.
Du er nå i butikken sammen med bruker for å ukehandle mat. Dere har laget en handleliste ut ifra hva som er planlagt for måltider resten av uka. Handleturen går fint og dere er nå på vei forbi godtehyllene.
(Downloads - 7)
Omtaler
Det er ingen omtaler ennå.