• Kartlegging av redusert allmenntilstand

    Kartlegging av redusert allmenntilstand

    Les mer...

    Dette er en fortsettelse av scenarioet «Kartlegge smerter ved bruk av Mobid-2». Det kan brukes individuelt, eller som et scenario nr. 2 hvor man følger pasientens historie kronologisk.

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE i innhenting av NEWS2 score
    2. Aktivt bruke ISBAR ved kommunikasjon med legevakt/AMK

    Scenario

    Kjell/Kjellaug 73 år – kjent pasient i avdeling. Hatt diagnosen demens i 3 år. Det har vært rapportert økende uro de to siste dagene. Ved hjelp av Mobid-2 smertekartlegging ble det observer smerter I venstre skulder. Kjell/Kjellaug har vært i kontakt med lege, røntgen viser humerusfractur (brudd i skulder). Pasienten ble konservativt behandlet med fatle og sendt tilbake til avdeling/bolig. På tilsyn på ettermiddagen etter pasienten har kommet tilbake har han/hun forverret allmenntilstand og har utagerende oppførsel. Du er nå på vei inn til Kjell/Kjellaug.

    (Downloads - 27)

  • Kartlegge smerter ved bruk av Mobid-2

    Kartlegge smerter ved bruk av Mobid-2

    Les mer...

    Dette er del 1 av en historie hvor man følger samme pasient. Fortsettelsen er scenarioet «Kartlegging av redusert allmenntilstand». Dette scenarioet kan brukes individuelt, eller som scenario 1 ved bruk av 2 scenario.

    Læringsmål

    1. Kartlegge smerter til urolige pasienter med demens ved bruk av Mobid2 skjema.

    Scenario

    Kjell/Kjellaug 73 år – kjent pasient i avdeling. Hatt diagnosen demens i 3 år. Det har vært rapportert økende uro de to siste dagene. NEWS2 tatt av nattevakt viser respirasjonsfrekvens 22, BT 130/80, puls 109, temperatur 36,2 i armhule (aksillært), O2 metning 97 %. NEWS2 score: 2. Har til vanlig 0 i NEWS2. Du og studenten går inn til pasienten til morgenstell.

    Du/dere har med mobid2 skjema da pårørende mistenker smerteproblematikk.

    Pasienten nekter morgenstell. Har tidligere samarbeidet godt under stell.

    (Downloads - 11)

  • Bruk av ABCDE-metodikk

    Bruk av ABCDE-metodikk

    Les mer...

    Læringsmål:

    1. Observere systematisk og iverksette tiltak ved bruk av ABCDE metodikk.
    2. Bruke NEWS2 som beslutningsstøtte
    3. Bruk ISBAR i kommunikasjon
    4. Kommunisere med hjelp av Close Loop

    Scenario

    Du er hjemme hos Nils O., f. 10.02.75. (Dele ut info fra pasientjournal). Kveldsvakt kommer inn til beboer og får vite at: i går var pasienten litt trøtt og snakket ikke så mye som den pleier – litt stille. Han sier selv at han ikke er i form. Han har vært forkjølet en stund og føler seg verre nå.

    (Downloads - 20)

  • Kollegastøttesamtale

    Kollegastøttesamtale

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gjennomføre kollegastøttesamtale
    2. Oppfordre kollega til å melde HMS-avvik

    Scenario

    Du er på jobb på omsorgssenteret sammen med en nyansatt kollega. Du sitter på pauserommet når din nye kollega kommer inn. Like i forkant av at hen kom inn syntes du at du hørte noe skrik og høylytte stemmer. Hen virker tydelig berørt. Det synes opplagt at noe har skjedd og du er nå på vei bort til hen for å høre hva som har skjedd.

    (Downloads - 21)

  • Smertekartlegging hos bruker med nedsatt verbal kommunikasjon

    Smertekartlegging hos bruker med nedsatt verbal kommunikasjon

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke kartleggingsverktøyet Mobid-2 for å avdekke smerter hos bruker
    2. Bruke empatisk kommunikasjon i samhandling med dement bruker

    Scenario

    Hans/Hanne er 86 år gammel og bor på omsorgssenter. Hen er tidligere lærer. Hen har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans/Hanne hadde hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har hen bodd på omsorgssenteret etter å ha fallert kognitivt og i allmenntilstand. Hen er nå sterkt preget av sin demens i form av nedsatt verbal kommunikasjonsevne. Hen spiser mindre enn før og er inaktiv, men klarer å gå selv uten støtte.

    Det er nå dagvakt. Nattevakten melder at Hans/Hanne har vært urolig i natt og vært en del oppe av sengen, noe hen ikke pleier. De er usikre på om det kan være på grunn av smerter og foreslår at dagvakten kan ta en Mobid-2 score. Dere skal nå inn til Hans/Hanne for å hjelpe med morgenstellet.

    (Downloads - 14)

  • Pasient i terminal fase

    Pasient i terminal fase

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke relevant smertekartleggingsverktøy
    2. Legge til rette for at pårørende opplever seg møtt og forstått
    3. Ivareta pasientens behov for smertelindring

    Scenario

    Kari Hansen er 81 år gammel og bor på sykehjemmet dere jobber. Hun har Alzheimer demens, er i terminal fase og det er vurdert at det ikke er mange dagene igjen før hun vil dø. Kari har en ektefelle på 83 år som er på besøk daglig. Han tar ofte del i de hjelpebehov som Kari har.

    Behandlingen av Kari består nå i godt stell og symptombehandling. Hun har dårlig appetitt, men får i seg litt mat og drikke ved egen hjelp.
    Sykehjemslegen har seponert Kari sine faste medisiner, og hun står nå kun på lindrende medikamenter etter behov. Dere var inne hos Kari for 25 minutter siden og ga 2,5mg Morfin sc.

    Mannen til Kari ringer på alarmen kl. 18.10.

    (Downloads - 25)

  • KOLS forverring

    KOLS forverring

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE undersøkelsesmetodikk
    2. Bruke NEWS2 scoringsverktøy som hjelpemiddel i vurdering av pasientens tilstand

    Scenario

    Linda/Leif Monsen er 89 år og bor på omsorgssenteret. Hen har 2 voksne barn, en sønn og en datter. Datteren er på besøk opptil flere ganger i uka. Linda/Leif har demens, moderat KOLS (stadium II) og hypertensjon. Hen bruker Ventoline og Pulmicort som inhalasjonspreparater for sin KOLS.
    Siste habituell NEWS2 var: RF: 16, SpO2: 96, puls: 85, BT: 145/90, temp: 37,2.
    I forbindelse med vaktskiftet fikk du/dere beskjed om at Linda/Leif har vært litt mer urolig i dag enn hen pleier å være. Du/dere er nå på kveldsvakt på omsorgssenteret og skal inn til Linda/Leif for å se hvordan det går med hen.

    (Downloads - 37)

  • Hjertestans (DHLR)

    Hjertestans (DHLR)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gjenkjenne og varsle hjertestans
    2. Koble opp og bruke en hjertestarter
    3. God teknikk for kompresjoner og innblåsing

    Scenario

    Aud Hansen (77 år) bor på omsorgssenteret. Hun har kjent moderat til alvorlig demens. Hun er oppegående og bruker kun en krykke av og til når hun blir sliten. Fra tidligere: Angina, hjertesvikt, hyperkolesterolemi og urinsyregikt.

    Dere er på jobb på omsorgssenteret og hører plutselig et høyt brak og stormer til.

    (Downloads - 14)

  • Forhåndssamtale

    Forhåndssamtale

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Få til gode samtaler og menneskemøter (empatisk kommunikasjon)
    2. Bruke strukturen i verktøy for forhåndssamtale

    Scenario

    Per Hansen har bodd på sykehjem i 6 måneder. Han lider av Alzheimer demens og har kommet langt i sin sykdomsutvikling. De siste månedene har han hatt et funksjonsfall. Balansen er dårlig, han trenger hjelp til å ivareta egen personlig hygiene og tilretteleggelse ved måltider. Han er ikke lenger orientert for tid eller sted. Han er ikke samtykkekompetent om spørsmål som omhandler egen helse.
    Nærmeste pårørende (kone) er blitt invitert til en forhåndssamtale sammen med primærkontakt og sykepleier. Evnt. lege. Det er tidligere gjennomført en innkomstsamtale. På grunn av Hansens forventet korte levetid (høy alder og demens) er det sendt ut invitasjon til forhåndssamtale.

    (Downloads - 10)

  • Fall og forflytning

    Fall og forflytning

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE undersøkelsesmetodikk
    2. Bruke NEWS2 scoringsverktøy som hjelpemiddel i vurdering av pasientens tilstand
    3. Kommunisere observasjoner strukturert gjennom ISBAR

    Scenario

    Olga på 88 år har nylig ankommet din avdeling for et korttidsopphold for observasjon.  Hun kommer fra enebolig og har vært selvhjulpen, men har den siste tida blitt preget av sin demens. Hun har også i økende grad blitt ustø og har nå høy fallfare. Hun har fått rullator, som hun ikke er vant til å bruke fra før. (En ettermiddag går fallalarmen fra rommet hennes.) Det er snart middagstid og dere er på vei inn til Olga for å hjelpe henne inn til spisestuen

    (Downloads - 27)

  • Diabetes

    Diabetes

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE undersøkelsesmetodikk
    2. Bruke verktøyet NEWS2
    3. Identifisere årsaker til forverret tilstand hos pasient

    Scenario

    Tone er 86 år gammel og bor på omsorgssenter. Hun er tidligere lærer. Hun har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Tone hadde hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har hun bodd på omsorgssenteret etter å ha fallert kognitivt og i allmenntilstand. Hun spiser også mindre enn før og er inaktiv. Hun har kjent diabetes type II, kjent hypertensjon (høyt blodtrykk) og har til tider også veldig hovne bein. I dag ville Tone bare spise en liten bit av et knekkebrød til frokost og har etter dette oppholdt seg på rommet.

    Det er snart tid for middag og dere går og ser til Tone for å få henne med ut for å spise.

    (Downloads - 13)

  • Demens og diabetes

    Demens og diabetes

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Identifisere tegn og symptomer på lavt og høyt blodsukker
    2. Veilede bruker til gode valg

    Scenario

    Hans er 86 år gammel og bor på omsorgssenter. Han er tidligere lærer. Han har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans hadde hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har han bodd på omsorgssenteret etter å ha fallert kognitivt og i allmenntilstand. Han spiser også mindre enn før og er inaktiv. Han har hatt flere episoder med lavt blodsukker og har til tider også veldig hovne bein. I dag ville Hans bare spise en liten bit av et knekkebrød til frokost og har etter dette oppholdt seg på rommet.

    Det er snart tid for middag og dere går og ser til Hans for å få ham med ut for å spise.

    (Downloads - 11)

  • Demens og adferd som utfordrer

    Demens og adferd som utfordrer

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bli bevist hvordan din verbale og nonverbale kommunikasjon påvirker møtet med beboer
    2. Posisjonering og vurdering av risiko: Vurdere og iverksette tiltak

    Scenario

    Ragna er 86 år og bor på omsorgssenter, der har hun bodd i ca. et år etter at hun ble enke. Hun har en alvorlig grad av demens, Alzheimer type. Ragna har svært dårlig korttidshukommelse, vansker med å orientere seg for tid og sted og har betydelige ordletingsvansker. Ved enkelte anledninger viser hun også en aggressiv atferd, både verbal og fysisk.
    Den siste måneden har allmenntilstanden blitt redusert. Hun er dårligere til bens og mer passiv. De siste ukene har hun brukt rullestol for forflytning rundt på omsorgssenteret og har ofte behov for støtte av 2 personer for forflytning fra eksempelvis stol til rullestol.
    Ragna har en kjent Diabetes type 1 og bruker insulin morgen og kveld.

    Det er snart tid for frokost og dere er på vei inn til Ragna for å hjelpe henne ut til frokostbordet.

    (Downloads - 33)

  • Møte med pårørende

    Møte med pårørende

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Kommunisere på en respektabel, ikke-krenkende og profesjonell måte i møte med pårørende
    2. Pårørende opplever seg møtt og forstått

    Scenario

    Du er primærkontakt for Leif. Leif er en 88 år gammel mann med en alvorlig grad av demens som har bodd hos dere i 3 måneder. Han er enkemann og bodde alene i enebolig i 2 år før han kom til omsorgssenteret. Pleierne på avdelingen opplever det i perioder utfordrende å få hjulpet Leif med påkledning og stell. Han har behov for mer hjelp enn han selv har forståelse for og innsikt i. Han kan bli sint/frustrert i situasjoner når han blir tilbudt hjelp med stell og påkledning.
    I innkomstsamtalen var pårørende opptatt av at Leif alltid hadde vært opptatt av å fremstå velstelt og velkledd.

    Datter/sønn har bedt om en samtale fordi hen mener at han ikke blir stelt godt nok.

    (Downloads - 27)

  • Hjerneslag

    Hjerneslag

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke relevante kartleggingsskjema
    2. Iverksette hensiktsmessige tiltak
    3. Kommuniserer og samhandler hensiktsmessig

    Scenario

    Kari Reinertsen er en 83 år gammel kvinne som bor på omsorgssenter på deres arbeidsplass. Hun har kjent lett demens og for tre år siden hadde hun et hjerneslag som hun har kommet seg bra etter. Hun har fortsatt lette pareser på høyre side og bruker rullator på grunn av redusert balanse. Hun bruker Albyl-E og Simvastatin.
    Det er dagvakt og dere skal inn til Kari for å støtte henne i morgenstell.

    (Downloads - 26)

Rull til toppen