Tilleggsinformasjon
Scenariomal |
---|
Læringsmål
Medisinsk:
Ikke- tekniske ferdigheter:
Scenario
Ole på 17 år, tidligere frisk, ingen historikk på misbruk fra før. Intox på Sobril 750 mg (mors tabl) ca. 1.5 timer etter inntak. Tatt i affekt grunnet skilsmisse i familien. Ringte selv til kamerat som kontaktet 113. Tatt imot som barneteam i mottak. Han er forsøkt ventrikkelskylt, men dette lykkes bare delvis. Kaster opp, noe tablettrester. Fått to tuber kull, men kastet noe av dette opp. Innlegges barneavd. grunnet full obs post. Blir der økende somnolent, hypotensiv, tachycard. Hypoventilering som ender med ufri luftvei og respirasjonsstans. Åpen luftvei og egenresp ved kjevegrep. Våkner til etter inj Flumazenil.
Ved ankomst barneavd. har pasienten PEVS score på 3, dette forverres til PEVS 4 og 5. Sobrilinntaket er på maks nivå ved utførelse av PEVS score på barneavdelingen.
(Ved ankomst mor/far bekreftes det at det var 30 tbl igjen i pakken)
(Downloads - 3)
Scenariomal |
---|
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Læringsmål
Scenario
Ingunn (37) har psykisk utviklingshemming og bor hos dere i dette kommunale fellesskapet. Hun har sin egne leilighet, men har også tilgang til fellesrom som stue og kjøkken.
Du har møtt Ingunn flere ganger og vet at hun ikke alltid har like god selvinnsikt og ikke alltid ser behovet for hjelp. Du vet hun har hatt en streng oppvekst med en svært dominerende far. Avdelingen opplever at hun ikke har så lett for å stole på andre mennesker og at det derfor er vanskelig for personale å bygge en god relasjon med henne. Ingunn har lett for å føle seg krenket og blir eksplosivt sint om hun føler seg overkjørt av andre. Personalet merker dette spesielt i forbindelse med om man gir henne råd om hva hun skal gjøre, hvordan hun skal oppføre seg, eller om man setter grenser for henne. Hun har ved tidligere anledninger slått personale. Av familie har Ingunn kun sin far. Han besøker henne en gang i uken.
Ingunn er nå i sin leilighet. Hun fremstår irritert, utrygg og stresset, og scenario starter med at du kommer inn til henne.
(Downloads - 18)
Læringsmål
Scenario
Lisa er en 52 år gammel dame som bor i en bolig for utviklingshemmede. Hun har en psykisk utviklingshemning, personlighetsforstyrrelse og CP. Hennes personlighetsforstyrrelse gjør at hun tester personalet i mange sammenhenger. Erfaringsmessig så fungerer Lisa mye bedre mentalt hvis hun har klare rammer rundt seg. Hun klager ofte på smerter, og det er da vanskelig for personalet å skille mellom tilfeller av reelle smerter og tilfeller hvor hun uttrykker smerter som ikke nødvendigvis er reelt, men som er et uttrykk for noe annet, for eksempel oppmerksomhetsbehov. Hun jobber på et avlastningshjem fra kl. 9.45 til kl. 13 hver dag utenom torsdag. Det er mandag og du har sett på lista at du har denne brukeren fra kl. 8.30. Du skal inn og vekke henne. Du fikk beskjed i overlappen at bruker var ute med verge på konsert i går, og var ikke hjemme før kl. 21. Hun hadde sagt til nattevakt at hun ikke skulle på jobb i morgen.
(Downloads - 8)
Læringsmål
Scenario
Herr/fru Olsen er 76 år og bor i leilighet med ektefelle. Ektefellen kontaktet hjemmetjenesten fordi herr/fru Olsen plutselig ble verre i pusten sin. Hen har kjent KOLS og har oksygenapparat hjemme som brukes periodevis. Han bruker Ventoline og Pulmicort ved behov. Hen har tidligere vært storrøyker, men sluttet for 5 år siden. Hen har ellers ingen underliggende sykdommer.
Du er på kveldsvakt med en nyansatt på opplæring. Dere omdisponerer listen og drar til dem med det samme.
(Downloads - 17)
Læringsmål
Scenario
Kari Reinertsen er en 83 år gammel kvinne som bor på omsorgssenter på deres arbeidsplass. Hun har kjent lett demens og for tre år siden hadde hun et hjerneslag som hun har kommet seg bra etter. Hun har fortsatt lette pareser på høyre side og bruker rullator på grunn av redusert balanse. Hun bruker Albyl-E og Simvastatin.
Det er dagvakt og dere skal inn til Kari for å støtte henne i morgenstell.
(Downloads - 25)
Omtaler
Det er ingen omtaler ennå.