• Barn: Astma

    Barn: Astma

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling

     

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Anne på 3 år har kjent astma, men er ellers frisk fra tidligere. Hun har de siste dagene vært preget av hoste, feber og red. at. og har derfor vært hjemme fra barnehagen. På morgenen i dag har hun blitt verre og foreldrene ringte ambulanse da hun ble tiltagende slapp og redusert i almenntilstanden. Ambulanse vurderer ABC som stabilt, og etter konf. med barnelege tas pasienten opp til barneavd. Ved ankomst vurderes pasienten stabil og lege vil avvente behandling til prøvesvar foreligger da det mistenkes viral infeksjon. Scenario starter med at sykepleier kommer inn til pasienten for å gjøre en ny PEVS og da oppdager at tilstanden forverres og at pasienten utvikler sepsissymptomer. Spl tilkaller kollegaer (og lege). Pasienten skal få inhalasjon, væske, AB. Scenario avsluttes med at pas er stabilisert og man har etablert god behandling for sepsisen. PEVS ved ankomst 3, ved forverring 4, deretter 2.

    (Downloads - 2)

  • Barn: Status epilepticus

    Barn: Status epilepticus

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling
    • Didd. Diagnoser akutt sykt barn/S.E.
    • Bivirkninger medisiner

     

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    7 mnd gutt, frisk. Hektisk stemning fra ambulanse. Blek, kald, puster ujevnt. Virker syk. Lite kontakt. Ynker seg.

    Like etter ankomst akuttmottak generaliserte kramper (under første ABC gjennomgang). Fortsetter å krampe til et par minutter etter andre midazolam, da også pustestans. Tegn til skade i bakhodet.

    Hodeskade med endret bevissthet og generaliserte kramper

    (Downloads - 5)

  • Barn(ungdom): Intox

    Barn(ungdom): Intox

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling
    • Vurdere årsaker til bevisstløs pasient

     

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Peter Bø, 17,5 år gammell. Nyleig operert for en ankelfraktur. Bor alene i leilighet i sentrum. En kamerat har ikke klart å få tak i han som avtalt og stikker innom. Han finner kameraten ikke vekkbar i en stol framfor TV, og kontakter ambulanse. Han blir brakt direkte til akuttmottaket der teamet står klare til å ta i mot han.

    Bakgrunnen for nedsatt bevissthet er intoksikasjon med opiodider (ukjent antal OxyNorm) og minst 2 brett med paracetamol (som han har fått foreskrevet etter operasjonen).

     

    Venter at teamet vurderer årsaker til nedsatt bevissthet og dersom de behandler ulike årsaker holder pasienten seg i live.

     

    Ved måling av pasienten sin glukose, er den normal.

    Ved behandling med Anexate (flumasenil) – ingen effekt

    Ved behandling med Narcanti (nalaxone) – noe mindre sløv, våkner til noe

    Ved utelatt Narcanti-behandling går resp.frekvens ned, BT synker, pulsen stiger, Spo2 synker.

    Mucomyst infusjon / (og evt ventrikkelskylling hvis inntak < 2 timer siden)

    (Downloads - 2)

  • Barn: Metabolsk sykdom

    Barn: Metabolsk sykdom

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling

     

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Meldt gutt på 10 år med Kommer med ambulanse. Ambulansen sier han får oksygen, har da metning på 100%. Han er blek og har puls på 140. Han er sløv og vanskelig kontaktbar.

    Han har en metabolsk sykdom som heter VLCADD. Han tåler ikke faste.

    De har forsøkt Resource 25% i PEG i 12 timer, men han kaster bare opp.

    Kommer med ambulanse. Ambulansen sier han får oksygen, har da metning på 100%. Han er blek og har puls på 140. Han er sløv og vanskelig kontaktbar.

    Det finnes info om SOS regime på sykehus i hans journal under kritisk info

    (Downloads - 3)

  • Barn: Alvorlig luftveisinfeksjon

    Barn: Alvorlig luftveisinfeksjon

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Forberedelse og organisering av team
    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling
    • Smittevern

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Telefonbeskjed fra legevaktslege:

     

    8 mnd gammel gutt. Syk med feber, hoste og tungpust i 4 dager. Ikke turt å gå til lege grunnet redsel for coronavirus.

    Svært dårlig! Tungpustet. Dype inndragninger. Ikke kontaktbar.

    P 200. RF 70. SpO2 70% men dårlig måling. Kapillærfyldningstid 4 sek.

     

    Ønsker barneteam i mottak

     

     

     

     

    (Downloads - 5)

  • Barn: Toksisk sjokksyndrom

    Barn: Toksisk sjokksyndrom

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Forberedelse og organisering av team
    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling

     

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Telefonbeskjed fra legevaktslege:

    15 år gammel jente. Syk med feber, kroppsverk, influensasymptomer i 1-2 døgn. Nå rask forverring. Slapp, sløv, tachycard og puster fort. Normal undersøkelse, men litt rød i halsen.

    (Downloads - 2)

  • Neonatal: Sepsis

    Neonatal: Sepsis

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling
    • Kunne vurdere årsaker til alvorlige sjuke spedbarn.

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Berntsens pike, født 02.03.18 kommer inn akutt med ambulanse.

    Innlagt nyfødt intensiv fram til for to dager sidan grunnet prematuritet og hyperbilirubinemi. Ikke hatt behov for lysbehandling. (legge ved epikrise?)

     

    Litt slapp og spist litt mindre siste døgn. Lett nesetett. I dag plutseleg pustestopp i det ho lå i vugga. Ho var stiv i kroppen, slo ut med armer og bein. Blå i ansiktet og kroppen. Far så hendelsen. Tok ho opp, dunka ho på ryggen og sprang ned til mor som ringte AMK.

    Da ambulansen kom til hadde ho begynt å puste, men var bleik i huda og sløv.

     

    Ved ankomst ligger barnet i mors fang. Ho er selvpustende, men puster raskt og overflatisk. Inndragninger sub- og interostalt, og jugulært. Bleik og slapp.

     

    Selvpusgande med RF 72. Puls 185. SaO2 92 %.

    (Downloads - 3)

  • Barn: Kramper (ikke epilepsi)

    Barn: Kramper (ikke epilepsi)

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling
    • Differensialdiagnoser

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    13 år gammel gutt med downs syndrom, epilepsi og autisme. 5 dager sykehistorie med oppkast, nå ikke oppkast lenger men endret bevissthet. Har fått i seg medisinene sine (Trileptal og abilify). Legevakt synes han er svært påfallende, virker som han er akutt forvirret og hallusinerer? og ønsker barneteam. Etterhvert kramper, koma og respirasjonssvikt grunnet alvorlig hyponatremi. Bedring i tilstand oppnås ikke uten korreksjon av hyponatremi. Sannsynlig behov for sikring av luftvei med tube, da svært viktig å tenke muligheten for hjerneødem/hyponatremi som årsak til symptomene. Legger inn respirasjonssvikt og koma først, deretter kramper hvis hyponatremi ikke adresseres riktig.

    Oppkast og trileptal bidrar til alvorlig hyponatremi.

    (Downloads - 2)

  • Barn: Kramper

    Barn: Kramper

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Varsle forverring
    • ABCDE
    • Bruke PED-safe skala og akuttskjema til barn
    • Gjenkjenne akutt forverring
    • Assistere ved intubasjon
    • Starte adekvat behandling

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Pasienten er ei jente på 4 år. Tidligere frisk.  To dager sykehistorie med forkjølelse og høy feber.

    I dag økende medtatt og ikke fått i seg noe. Ikke tisset.

     

    Feberkramper hjemme. Ambulansepersonell gir Stesolid rektalt ?mg. Kramper gir seg. Men sitrete på vei til sykehus.

    Får veneflon i akuttmottak. Blodprøver tas. Medtatt og sløv med noe snorkende respirasjon, blir lagt på Intensiv til observasjon.

    På Intensiv får barnet nye generelle kramper ca 30 min etter ankomst.

    Hun blir blek og marmorert, presser og får utilfredstillende respirasjon. Tendens til ufrie luftveier og SaO2-faller.

    (Downloads - 10)

  • Barn: Intox

    Barn: Intox

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Bruke PEVS
    • Adekvat behandling og observasjon av pasient med intox

     

    Ikke- tekniske ferdigheter:

    • Tydelig og god kommunikasjon i teamarbeid
    • ISBAR

    Scenario

    Ole på 17 år, tidligere frisk, ingen historikk på misbruk fra før. Intox på Sobril 750 mg (mors tabl) ca. 1.5 timer etter inntak. Tatt i affekt grunnet skilsmisse i familien. Ringte selv til kamerat som kontaktet 113. Tatt imot som barneteam i mottak. Han er forsøkt ventrikkelskylt, men dette lykkes bare delvis. Kaster opp, noe tablettrester. Fått to tuber kull, men kastet noe av dette opp. Innlegges barneavd. grunnet full obs post. Blir der økende somnolent, hypotensiv, tachycard.  Hypoventilering som ender med ufri luftvei og respirasjonsstans. Åpen luftvei og egenresp ved kjevegrep. Våkner til etter inj Flumazenil.

    Ved ankomst barneavd. har pasienten PEVS score på 3, dette forverres til PEVS 4 og 5. Sobrilinntaket er på maks nivå ved utførelse av PEVS score på barneavdelingen.

     

    (Ved ankomst mor/far bekreftes det at det var 30 tbl igjen i pakken)

    (Downloads - 4)

Rull til toppen