Tilleggsinformasjon
Scenariomal |
---|
Læringsmål
Scenario
Olga på 88 år har nylig ankommet din avdeling for et korttidsopphold for observasjon. Hun kommer fra enebolig og har vært selvhjulpen, men har den siste tida blitt preget av sin demens. Hun har også i økende grad blitt ustø og har nå høy fallfare. Hun har fått rullator, som hun ikke er vant til å bruke fra før. (En ettermiddag går fallalarmen fra rommet hennes.) Det er snart middagstid og dere er på vei inn til Olga for å hjelpe henne inn til spisestuen
(Downloads - 26)
Scenariomal |
---|
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Læringsmål
Scenario
Du jobber i bolig for utviklingshemmede hvor dere har en bruker som heter Lise. Lise er 30 år og har en mild utviklingshemming. Hun jobber 3 dager i uken. Lise har en ernæringsplan som sier at hun kun skal spise snacks på lørdager. Hun ukehandler, hvor dere lager handleliste og avtaler i forkant av handleturen hva som skal kjøpes inn og ikke. Det er behov for tydelig avtale på kjøp av lørdagsgodt og dette er derfor lagt til en egen handletur.
Du er nå i butikken sammen med bruker for å ukehandle mat. Dere har laget en handleliste ut ifra hva som er planlagt for måltider resten av uka. Handleturen går fint og dere er nå på vei forbi godtehyllene.
(Downloads - 5)
Læringsmål
Scenario
Henriette er ei 50 år gammel dame med psykisk utviklingshemming som bor i en bolig for utviklingshemmede. Hun jobber i en vernet bedrift hver dag utenom onsdag. Hun tar bussen frem og tilbake selv. Har flere fritidsaktiviteter som hun er på i løpet av uka. Personalet i boligen opplever at Henriette over tid har trengt mer og mer hjelp i hverdagslige gjøremål. Det kan eksempelvis være hygiene, vasking av leilighet og tøy eller å lage mat. Personalet lurer på om hun får for lite hjelp, i forhold til hva hun egentlig trenger. Det kan være sårt for Henriette hvis vi spør om hjelp til ting som hun mener at hun kan selv. I dag er hjemmedag og du har avtalt med din kollega at du skal ha hjemmedag med Henriette i dag. Du går opp og banker på. I det du kommer inn blir du møtt av Henriette og du kjenner lukt av urin fra henne.
(Downloads - 5)
Læringsmål
Scenario
Du er primærkontakt for Leif. Leif er en 88 år gammel mann med en alvorlig grad av demens som har bodd hos dere i 3 måneder. Han er enkemann og bodde alene i enebolig i 2 år før han kom til omsorgssenteret. Pleierne på avdelingen opplever det i perioder utfordrende å få hjulpet Leif med påkledning og stell. Han har behov for mer hjelp enn han selv har forståelse for og innsikt i. Han kan bli sint/frustrert i situasjoner når han blir tilbudt hjelp med stell og påkledning.
I innkomstsamtalen var pårørende opptatt av at Leif alltid hadde vært opptatt av å fremstå velstelt og velkledd.
Datter/sønn har bedt om en samtale fordi hen mener at han ikke blir stelt godt nok.
(Downloads - 25)
Læringsmål
Scenario
Lisa er en 52 år gammel dame som bor i en bolig for utviklingshemmede. Hun har en psykisk utviklingshemning, personlighetsforstyrrelse og CP. Hennes personlighetsforstyrrelse gjør at hun tester personalet i mange sammenhenger. Erfaringsmessig så fungerer Lisa mye bedre mentalt hvis hun har klare rammer rundt seg. Hun klager ofte på smerter, og det er da vanskelig for personalet å skille mellom tilfeller av reelle smerter og tilfeller hvor hun uttrykker smerter som ikke nødvendigvis er reelt, men som er et uttrykk for noe annet, for eksempel oppmerksomhetsbehov. Hun jobber på et avlastningshjem fra kl. 9.45 til kl. 13 hver dag utenom torsdag. Det er mandag og du har sett på lista at du har denne brukeren fra kl. 8.30. Du skal inn og vekke henne. Du fikk beskjed i overlappen at bruker var ute med verge på konsert i går, og var ikke hjemme før kl. 21. Hun hadde sagt til nattevakt at hun ikke skulle på jobb i morgen.
(Downloads - 8)
Omtaler
Det er ingen omtaler ennå.