Tilleggsinformasjon
Scenariomal |
---|
Læringsmål
Scenario
Fru Jensen er en dame på 75 år som har kjent Parkinson, og Dia 2 fra tidligere. Hun har hjemmesykepleie x 3. Hun bruker rullator pga noe ustø gange.
Medisinliste: Sinemet 25/100 mg, Panodil 1G x3, Hiprex 1Gx2, Insulatard 30E morgen og 25E kveld.
Helsefagarbeider var inne på besøk kl 17.00 for å gi medisiner, og hjelp med måltid. Alt var greit med bruker. Hjemmetjenesten kommer nå inn til Fru Jensen på siste tilsyn hos bruker for kvelden. Sykepleier er tilgjengelig via telefon og kan komme til stedet om nødvendig.
(Downloads - 24)
Scenariomal |
---|
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Læringsmål
Scenario
Ingunn (37) har psykisk utviklingshemming og bor hos dere i dette kommunale fellesskapet. Hun har sin egne leilighet, men har også tilgang til fellesrom som stue og kjøkken.
Du har møtt Ingunn flere ganger og vet at hun ikke alltid har like god selvinnsikt og ikke alltid ser behovet for hjelp. Du vet hun har hatt en streng oppvekst med en svært dominerende far. Avdelingen opplever at hun ikke har så lett for å stole på andre mennesker og at det derfor er vanskelig for personale å bygge en god relasjon med henne. Ingunn har lett for å føle seg krenket og blir eksplosivt sint om hun føler seg overkjørt av andre. Personalet merker dette spesielt i forbindelse med om man gir henne råd om hva hun skal gjøre, hvordan hun skal oppføre seg, eller om man setter grenser for henne. Hun har ved tidligere anledninger slått personale. Av familie har Ingunn kun sin far. Han besøker henne en gang i uken.
Ingunn er nå i sin leilighet. Hun fremstår irritert, utrygg og stresset, og scenario starter med at du kommer inn til henne.
(Downloads - 18)
Læringsmål
Scenario
Aud Hansen (77 år) er på dagsenter hvor hun pleier å være 1 gang i uken. Hun bor hjemme uten annen hjelp enn vaskehjelp hver 2. uke. Hun er noe preget av sin hjertesvikt med at hun blir fort sliten og har blitt noe verre de siste månedene. Fra tidligere: Angina meg hjertesvikt, hyperkolesterolemi og urinsyregikt.
Du/dere er også til stede. Dere hører plutselig et brak og ser Aud falle om.
(Downloads - 5)
Læringsmål
Scenario
Dere er ansatte i kommunal bolig for utviklingshemmede hvor dere har en bruker som heter Ingvild. Hun er 27 og har en mild form for utviklingshemming. Ingvild har BMI på 42, og har utfordringer med å kjenne seg mett etter hvert måltid. Flere ansatte opplever endel press fra Ingvild om å få ekstra porsjon mat eller snacks utenom faste måltider. Dette presset oppleves som krevende for flere av de ansatte og på pauserommet har man diskutert i hvilken grad man bruker makt og tvang ved å minne Ingvild på at de har en plan hun har vært med å utarbeide. Sammen med Ingvild er det laget en ernæringsplan hvor det er planlagt faste måltider og porsjonsstørrelser.
Dere er nå på vei inn i leiligheten hos Ingvild for å hjelpe og støtte henne i daglige gjøremål (rydding mm).
(Downloads - 5)
Læringsmål
Scenario
Klokken er 08.00, og du mottar alarm fra responssenteret. Jarle Hansen har ringt på alarmen fordi han sliter med pusten, og de ønsker at hjemmesykepleien reiser innom for å gjøre en vurdering av situasjonen. Pasienten har MS, og nylig gjennomgått et stort hjerteinfarkt (ca. 9 mnd. siden). Bruker har utlevering av MD hver 14.dag, og står på følgende medisiner:
• Furix 20 mg x1
• Metoprolol 25 mg x2
• Albyl-e x1
Det finnes ingen habituell NEWS på bruker. Du er nå kommet til Jarle og er på vei inn til ham på soverommet.
(Downloads - 12)
Omtaler
Det er ingen omtaler ennå.