Tilleggsinformasjon
Scenariomal |
---|
Læringsmål
Medisinsk:
CRM:
Scenario
Meldt gutt på 10 år med Kommer med ambulanse. Ambulansen sier han får oksygen, har da metning på 100%. Han er blek og har puls på 140. Han er sløv og vanskelig kontaktbar.
Han har en metabolsk sykdom som heter VLCADD. Han tåler ikke faste.
De har forsøkt Resource 25% i PEG i 12 timer, men han kaster bare opp.
Kommer med ambulanse. Ambulansen sier han får oksygen, har da metning på 100%. Han er blek og har puls på 140. Han er sløv og vanskelig kontaktbar.
Det finnes info om SOS regime på sykehus i hans journal under kritisk info
(Downloads - 3)
Scenariomal |
---|
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Læringsmål
Scenario
Lisa er en 52 år gammel dame som bor i en bolig for utviklingshemmede. Hun har en psykisk utviklingshemning, personlighetsforstyrrelse og CP. Hennes personlighetsforstyrrelse gjør at hun tester personalet i mange sammenhenger. Erfaringsmessig så fungerer Lisa mye bedre mentalt hvis hun har klare rammer rundt seg. Hun klager ofte på smerter, og det er da vanskelig for personalet å skille mellom tilfeller av reelle smerter og tilfeller hvor hun uttrykker smerter som ikke nødvendigvis er reelt, men som er et uttrykk for noe annet, for eksempel oppmerksomhetsbehov. Hun jobber på et avlastningshjem fra kl. 9.45 til kl. 13 hver dag utenom torsdag. Det er mandag og du har sett på lista at du har denne brukeren fra kl. 8.30. Du skal inn og vekke henne. Du fikk beskjed i overlappen at bruker var ute med verge på konsert i går, og var ikke hjemme før kl. 21. Hun hadde sagt til nattevakt at hun ikke skulle på jobb i morgen.
(Downloads - 8)
Læringsmål
Scenario
Anne/Arne Bjerke er en 78 år gammel enke/enkemann som bor i egen bolig. Hen har jevnlig kontakt med sine to barn som bor i nærheten. Anne/Arne har diabetes type 2, hypertensjon og atrieflimmer, er en del plaget med angst og har mild kognitiv svikt. Hen har den siste tiden gitt uttrykk for at hen ikke føler seg helt vel, men har ikke klart å formidle hvordan. Det er gjort NEWS2 regelmessig den siste tiden, uten at det er gjort funn som tilsier at spesielle tiltak skal iverksettes.
Du er sykepleier på kveldsvakt og har med en ny ansatt på opplæring. Dere skal innom Anne/Arne kl 20. Kl 18 blir du oppring av datter/sønn som er på besøk hos sin mor/far og som synes hen er svært uklar og oppfører seg rart. Dere omdisponerer derfor listen og drar for å se til Anne/Arne med det samme.
(Downloads - 10)
Læringsmål
Scenario
Du er primærkontakt for Leif. Leif er en 88 år gammel mann med en alvorlig grad av demens som har bodd hos dere i 3 måneder. Han er enkemann og bodde alene i enebolig i 2 år før han kom til omsorgssenteret. Pleierne på avdelingen opplever det i perioder utfordrende å få hjulpet Leif med påkledning og stell. Han har behov for mer hjelp enn han selv har forståelse for og innsikt i. Han kan bli sint/frustrert i situasjoner når han blir tilbudt hjelp med stell og påkledning.
I innkomstsamtalen var pårørende opptatt av at Leif alltid hadde vært opptatt av å fremstå velstelt og velkledd.
Datter/sønn har bedt om en samtale fordi hen mener at han ikke blir stelt godt nok.
(Downloads - 27)
Læringsmål
Scenario
Hans er 86 år gammel og bor i enebolig. Han er tidligere lærer. Han har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans har hatt hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har han fallert kognitivt og i allmenntilstand. Han spiser også mindre enn før og er inaktiv. Han har hatt flere episoder med lavt blodsukker og har til tider også veldig hovne bein.
Hans er på din liste og du skal på tilsyn klokka 14 for å måle blodsukker og tilby middag.
(Downloads - 4)
Omtaler
Det er ingen omtaler ennå.