Tilleggsinformasjon
Scenariomal |
---|
Læringsmål
Medisinsk:
CRM:
Scenario
Peter Bø, 17,5 år gammell. Nyleig operert for en ankelfraktur. Bor alene i leilighet i sentrum. En kamerat har ikke klart å få tak i han som avtalt og stikker innom. Han finner kameraten ikke vekkbar i en stol framfor TV, og kontakter ambulanse. Han blir brakt direkte til akuttmottaket der teamet står klare til å ta i mot han.
Bakgrunnen for nedsatt bevissthet er intoksikasjon med opiodider (ukjent antal OxyNorm) og minst 2 brett med paracetamol (som han har fått foreskrevet etter operasjonen).
Venter at teamet vurderer årsaker til nedsatt bevissthet og dersom de behandler ulike årsaker holder pasienten seg i live.
Ved måling av pasienten sin glukose, er den normal.
Ved behandling med Anexate (flumasenil) – ingen effekt
Ved behandling med Narcanti (nalaxone) – noe mindre sløv, våkner til noe
Ved utelatt Narcanti-behandling går resp.frekvens ned, BT synker, pulsen stiger, Spo2 synker.
Mucomyst infusjon / (og evt ventrikkelskylling hvis inntak < 2 timer siden)
(Downloads - 2)
Scenariomal |
---|
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Læringsmål
Scenario
Kari Reinertsen er en 83 år gammel kvinne som bor i egen enebolig. For tre år siden hadde hun et hjerneslag som hun har kommet seg bra etter, men hun har fortsatt lette pareser på høyre side. Hun bruker Albyl-E og Simvastatin. Hun har ellers ingen kjente sykdommer. Hun har trygghetsalarm på grunn av redusert balanse. Bruker rullator, men mest når hun er ute.
Kari har i dag aktivert trygghetsalarmen og sykepleier rykker ut sammen med en student/hospitant.
(Downloads - 14)
Læringsmål
Scenario
Du er primærkontakt for Leif. Leif er en 88 år gammel mann med en moderat grad av demens som har fått oppfølging av dere i 3 måneder. Han er enkemann og bor alene i enebolig etter at kona døde brått for 3 måneder siden. Fram til da ble han ivaretatt av kona som ønsket å ha han hjemme hos seg. Hjemmetjenestene opplever det i perioder utfordrende å få hjulpet Leif med påkledning og stell. Han har behov for mer hjelp enn han selv har forståelse for og innsikt i. Han kan bli sint/frustrert i situasjoner når han blir tilbudt hjelp med stell og påkledning.
I samtale har pårørende uttrykt av at Leif alltid hadde vært opptatt av å fremstå velstelt og velkledd.
Datter/sønn har bedt om en samtale fordi hen mener at han ikke blir stelt godt nok og ikke godt nok ivaretatt av hjemmetjenestene.
(Downloads - 10)
Læringsmål
Scenario
Ingunn (37) har psykisk utviklingshemming og bor hos dere i dette kommunale fellesskapet. Hun har sin egne leilighet, men har også tilgang til fellesrom som stue og kjøkken.
Du har møtt Ingunn flere ganger og vet at hun ikke alltid har like god selvinnsikt og ikke alltid ser behovet for hjelp. Du vet hun har hatt en streng oppvekst med en svært dominerende far. Avdelingen opplever at hun ikke har så lett for å stole på andre mennesker og at det derfor er vanskelig for personale å bygge en god relasjon med henne. Ingunn har lett for å føle seg krenket og blir eksplosivt sint om hun føler seg overkjørt av andre. Personalet merker dette spesielt i forbindelse med om man gir henne råd om hva hun skal gjøre, hvordan hun skal oppføre seg, eller om man setter grenser for henne. Hun har ved tidligere anledninger slått personale. Av familie har Ingunn kun sin far. Han besøker henne en gang i uken.
Ingunn er nå i sin leilighet. Hun fremstår irritert, utrygg og stresset, og scenario starter med at du kommer inn til henne.
(Downloads - 19)
Læringsmål
Scenario
Lisa er en 52 år gammel dame som bor i en bolig for utviklingshemmede. Hun har en psykisk utviklingshemning, personlighetsforstyrrelse og CP. Hennes personlighetsforstyrrelse gjør at hun tester personalet i mange sammenhenger. Erfaringsmessig så fungerer Lisa mye bedre mentalt hvis hun har klare rammer rundt seg. Hun klager ofte på smerter, og det er da vanskelig for personalet å skille mellom tilfeller av reelle smerter og tilfeller hvor hun uttrykker smerter som ikke nødvendigvis er reelt, men som er et uttrykk for noe annet, for eksempel oppmerksomhetsbehov. Hun jobber på et avlastningshjem fra kl. 9.45 til kl. 13 hver dag utenom torsdag. Det er mandag og du har sett på lista at du har denne brukeren fra kl. 8.30. Du skal inn og vekke henne. Du fikk beskjed i overlappen at bruker var ute med verge på konsert i går, og var ikke hjemme før kl. 21. Hun hadde sagt til nattevakt at hun ikke skulle på jobb i morgen.
(Downloads - 8)
Omtaler
Det er ingen omtaler ennå.