• Kartlegging av redusert allmenntilstand

    Kartlegging av redusert allmenntilstand

    Les mer...

    Dette er en fortsettelse av scenarioet «Kartlegge smerter ved bruk av Mobid-2». Det kan brukes individuelt, eller som et scenario nr. 2 hvor man følger pasientens historie kronologisk.

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE i innhenting av NEWS2 score
    2. Aktivt bruke ISBAR ved kommunikasjon med legevakt/AMK

    Scenario

    Kjell/Kjellaug 73 år – kjent pasient i avdeling. Hatt diagnosen demens i 3 år. Det har vært rapportert økende uro de to siste dagene. Ved hjelp av Mobid-2 smertekartlegging ble det observer smerter I venstre skulder. Kjell/Kjellaug har vært i kontakt med lege, røntgen viser humerusfractur (brudd i skulder). Pasienten ble konservativt behandlet med fatle og sendt tilbake til avdeling/bolig. På tilsyn på ettermiddagen etter pasienten har kommet tilbake har han/hun forverret allmenntilstand og har utagerende oppførsel. Du er nå på vei inn til Kjell/Kjellaug.

    (Downloads - 27)

  • Kartlegge smerter ved bruk av Mobid-2

    Kartlegge smerter ved bruk av Mobid-2

    Les mer...

    Dette er del 1 av en historie hvor man følger samme pasient. Fortsettelsen er scenarioet «Kartlegging av redusert allmenntilstand». Dette scenarioet kan brukes individuelt, eller som scenario 1 ved bruk av 2 scenario.

    Læringsmål

    1. Kartlegge smerter til urolige pasienter med demens ved bruk av Mobid2 skjema.

    Scenario

    Kjell/Kjellaug 73 år – kjent pasient i avdeling. Hatt diagnosen demens i 3 år. Det har vært rapportert økende uro de to siste dagene. NEWS2 tatt av nattevakt viser respirasjonsfrekvens 22, BT 130/80, puls 109, temperatur 36,2 i armhule (aksillært), O2 metning 97 %. NEWS2 score: 2. Har til vanlig 0 i NEWS2. Du og studenten går inn til pasienten til morgenstell.

    Du/dere har med mobid2 skjema da pårørende mistenker smerteproblematikk.

    Pasienten nekter morgenstell. Har tidligere samarbeidet godt under stell.

    (Downloads - 11)

  • Bruk av ABCDE-metodikk

    Bruk av ABCDE-metodikk

    Les mer...

    Læringsmål:

    1. Observere systematisk og iverksette tiltak ved bruk av ABCDE metodikk.
    2. Bruke NEWS2 som beslutningsstøtte
    3. Bruk ISBAR i kommunikasjon
    4. Kommunisere med hjelp av Close Loop

    Scenario

    Du er hjemme hos Nils O., f. 10.02.75. (Dele ut info fra pasientjournal). Kveldsvakt kommer inn til beboer og får vite at: i går var pasienten litt trøtt og snakket ikke så mye som den pleier – litt stille. Han sier selv at han ikke er i form. Han har vært forkjølet en stund og føler seg verre nå.

    (Downloads - 20)

  • Smittevern

    Smittevern

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Følge retningslinjer for håndhygiene
    2. Ivareta brukermedvirkning

    Scenario

    Berit er 83 år og bor i heldøgnsbemannet omsorgsbolig. Hun har en begynnende kognitiv svikt og er bærer av ESBL i urin (ESBL er en multiresistent bakterie som smitter via kontakt med biologisk materiale). Hun bruker rullator.
    Hun er ukritisk til personlig hygiene, er inkontinent og bruker bleie. Hun får bistand av personalet til personlig hygiene.
    Du/dere skal nå inn i leiligheten og hente Berit ut til felles lunsj.

    (Downloads - 23)

  • Legemiddelhåndtering

    Legemiddelhåndtering

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Dele ut faste medisiner og behovsmedisiner etter medisinliste
    2. Anvende tidligere dokumentasjon gjort angående behovsmedisin
    3. Utføre dokumentasjon i henhold til legemiddelhåndtering

    Scenario

    Gjertrud (92 år gammel), bor i leilighet i omsorgsbolig. Hun har tidligere hatt flere hjerneslag, og er derfor redusert fysisk og trenger hjelp av to pleiere i stell og forflytning. Hun har lett kognitiv svikt, og har derfor hjelp til medisinadministrering av personalet i omsorgsboligen.
    Det er torsdag og dusjedag, og dere kommer for morgenstell, frokost og medisiner. Hun ønsker å få medisinene i forkant av stell.

    (Downloads - 14)

  • Legemiddelhåndtering hos smertepåvirket pasient

    Legemiddelhåndtering hos smertepåvirket pasient

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Dele ut faste medisiner og behovsmedisiner etter medisinliste
    2. Anvende tidligere dokumentasjon gjort angående behovsmedisin
    3. Utføre dokumentasjon i henhold til legemiddelhåndtering

    Scenario

    Vigdis (75) har fått opphold i akuttbolig på Grimtunet i 1 måned grunnet vannlekkasje hjemme. Hun har hjemmesykepleie til vanlig, og er midt i en smertekartlegging for å optimalisere smertelindring. Hun er benskjør og har reumatisme, og har derfor mye smerter i kroppen.
    Dere kommer for å gi morgenmedisiner.

    (Downloads - 11)

Rull til toppen