Tilleggsinformasjon
Scenariomal |
---|
Læringsmål
Scenario
Anne/Arne Hansen (85 år) ble utskrevet fra sykehuset på formiddagen, etter å ha blitt operert for blærekreft. Postoperativt hadde hun/han noe forhøyet temperatur, men ellers var det postoperative forløpet ukomplisert. Reiser hjem til egent hjem.
I utskrivelse notat fra sykehuset blir det oppgitt følgende målinger:
RF: 20
SpO2: 95% uten O2
BT: 110/80
P: 90 regelmessig
Klar og orientert
Temp: 37, 3 ºC
Det er startet på en PF-3 (hjemkomst- oppfølgning av sykepleier innen 3 dager) hvor det er journalført at bruker er noe engstelig og urolig etter å ha kommet hjem. Det avtalt besøk x2 pr dag i starten for å se at bruker får stelt seg og får i seg mat. Ønsker å styre medisinene selv foreløpig.
Dere er nå på kveldsvakt og på vei inn til bruker på planlagt besøk.
(Downloads - 29)
Scenariomal |
---|
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Læringsmål
Scenario
Du er primærkontakt for Leif. Leif er en 88 år gammel mann med en alvorlig grad av demens som har bodd hos dere i 3 måneder. Han er enkemann og bodde alene i enebolig i 2 år før han kom til omsorgssenteret. Pleierne på avdelingen opplever det i perioder utfordrende å få hjulpet Leif med påkledning og stell. Han har behov for mer hjelp enn han selv har forståelse for og innsikt i. Han kan bli sint/frustrert i situasjoner når han blir tilbudt hjelp med stell og påkledning.
I innkomstsamtalen var pårørende opptatt av at Leif alltid hadde vært opptatt av å fremstå velstelt og velkledd.
Datter/sønn har bedt om en samtale fordi hen mener at han ikke blir stelt godt nok.
(Downloads - 25)
Læringsmål
Scenario
Lise/Lars Roland er 69 år og bor hjemme med ektefelle. Hen har 2 voksne barn som bor i nærheten. Hen har lungekreft med spredning og er i palliativ behandling. Den siste tiden har hun vært svært sliten og hatt behov for mer hjelp. Hjemmetjenesten er innom x 2 om dagen da ektefelle er på jobb. De hjelper til med smertestillende medisiner og mat dersom hun har behov for det.
Hun har spurt om hvor mye dere kan være innom i løpet av en dag for å hjelpe til og hvordan systemet fungerer når hun blir enda dårligere og trenger mer hjelp.
Det er avtalt forhåndssamtale hjemme hos Lise/Lars sammen med ektefelle.
(Downloads - 7)
Læringsmål
Scenario
Dere er ansatte i kommunal bolig for utviklingshemmede hvor dere har en bruker som heter Ingvild. Hun er 27 og har en mild form for utviklingshemming. Ingvild har BMI på 42, og har utfordringer med å kjenne seg mett etter hvert måltid. Flere ansatte opplever endel press fra Ingvild om å få ekstra porsjon mat eller snacks utenom faste måltider. Dette presset oppleves som krevende for flere av de ansatte og på pauserommet har man diskutert i hvilken grad man bruker makt og tvang ved å minne Ingvild på at de har en plan hun har vært med å utarbeide. Sammen med Ingvild er det laget en ernæringsplan hvor det er planlagt faste måltider og porsjonsstørrelser.
Dere er nå på vei inn i leiligheten hos Ingvild for å hjelpe og støtte henne i daglige gjøremål (rydding mm).
(Downloads - 5)
Læringsmål
Scenario
Du jobber i bolig for utviklingshemmede hvor dere har en bruker som heter Lise. Lise er 30 år og har en mild utviklingshemming. Hun jobber 3 dager i uken. Lise har en ernæringsplan som sier at hun kun skal spise snacks på lørdager. Hun ukehandler, hvor dere lager handleliste og avtaler i forkant av handleturen hva som skal kjøpes inn og ikke. Det er behov for tydelig avtale på kjøp av lørdagsgodt og dette er derfor lagt til en egen handletur.
Du er nå i butikken sammen med bruker for å ukehandle mat. Dere har laget en handleliste ut ifra hva som er planlagt for måltider resten av uka. Handleturen går fint og dere er nå på vei forbi godtehyllene.
(Downloads - 5)
Omtaler
Det er ingen omtaler ennå.